Klik op de foto's voor een vergroting Update 04-02-2014 3 foto's toegevoegd
De Kamperdyk, de 4e uit de K-serie ook gebouwd in Duitsland. Bouwnummer 499. Bouwjaar 1959. Gebouwd bij Lubecker Flenderwerke A.G., Lubeck-Duitsland.
Kiellegging 15 mei 1958. Tewaterlating 16 december 1958. Opgeleverd 26 maart 1959 als KAMPERDYK, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
1959 - BRT. 5.290 - NRT. 2.753 - DWT. 7.200 - DG. 7,66
LxBxH: 140,14 x 18,86 x 11,28
Ook hier een Werkspoor-Lught 9 cilinder als voortstuwing.
Type schip: Vrachtschip met passagiers accommodatie, open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen, 54 bemanningsleden maar dit is in latere jaren tot de helft verminderd.
Type schip: Vrachtschip met passagiers accommodatie, open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen, 54 bemanningsleden maar dit is in latere jaren tot de helft verminderd.
![]() |
ms Kamperdyk |
In haar levensloop zijn eigenlijk nooit schokkende gebeurtenissen gepasseerd. Wel dezelfde technische problemen als haar zusjes.
![]() |
Wtk's staande in een cilinder na uitnemen van de kop |
In 1968 gehermotoriseerd bij de N.V. Koninklijke Maatschappij ' De Schelde', Vlissingen-Nederland. De Werkspoor-Lught werd vervangen door een 6 cilinder Sulzer type RD
1968 - BRT. 5.019 - NRT. 2.582 - DWT. 7.407 .
![]() |
Kamperdyk in New-York |
![]() |
Dit is een 9 cilinder, voor de Kamperdyk 3 cilinder minder RD 44 Slag 760/Boring 440 mm 7.650 PK |
![]() |
Volta Piece Volta Lines Accra met zwarte romp (Foto Stegro) |
De kapitein, 3 stuurlui, 1 marconist en 4 wtks was HAL personeel en uitgeleend aan de Volta-Lines. De rest van de bemanning was Ghanees, zeker 40 man, soms meer.
Ze maakte voor De Volta Lines reizen van Europa naar West-Afrika vv. het zelfde als vroeger de HWAL diensten ( Holland West Afrika Line )
Ze had eerst de romp zwart maar die werd na een dokbeurt in Tema in 1973 (te Ghana) veranderd in grijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten