dinsdag 26 oktober 2010

ms "Kinderdyk" Holland Amerika Lijn

Update: 04-02-2014   3 foto's toegevoegd

Klik op de foto's voor een vergroting
 
De Kinderdyk (1956)  Een van de eerste schepen van het K-type (totaal 6 stuks) gebouwd voor de de HAL te Rotterdam. De Kinderdyk had ook accomodatie voor 12 passagiers, het maximale aantal op vrachtschepen zonder dat een scheepsarts aan boord moest zijn. Ook haar zusje de Kloosterdyk had dezelfde accomodatie, de andere vier K-schepen hadden geen passagiersaccomodatie. De Kinderdyk werd gebouwd bij de Schelde in Vlissingen met een 9 cilinder Werkspoor-Lught van 7.200 PK onderbouwnummer 280. Roepnaam PFJL, Imo-nummer 5187360.
Kiellegging 15 januari 1955, tewaterlating 17 september 1955 en 2 maart 1956 opgeleverd.
Maten en gewichten : BRT 5.634 NTR 3.153 DWT 7.315 LxBxH 140,14 x 18,86 x 11,28 Diepgang7,66 mtr, snelheid 16 mijl en 58 bemanningsleden. Open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen met 5 ruimen, dieptanks (2) en koel en vrieskamers.




Ze maakte op 3 maart 1956 haar eerste afvaart van Rotterdam naar New York. In haar HAL jaren heeft ze verder hoofdzakelijk op de oostkust USA/Golf en Mexico diensten gevaren in lijndienst.

Vooral naar Mexico waren geweldige reizen voor de opvarenden om daar aan de wal  's avonds te stappen of op de terrasjes op de vele pleintjes onder het genot van een drankje en een muziekje, ja live orkestje, te zitten genieten oa in VeraCruz, Tampico en Coatzacoalcos.
De schepen lagen bijna in het centrum van deze steden, geweldig toch.

Hieronder de Crew-list op haar eerste reis. De lijndienstreizen duurden ongeveer 6 weken, dan een kustreis in Europa, vanaf  Rotterdam, Hamburg, Bremen Antwerpen weer naar Rotterdam, van 7 tot 10 dagen en dan weer de oceaan over naar de andere kant.


Door de komst van de G-serie schepen (groter) werden de K- schepen langzamerhand overbodig op deze dienst. In april 1969 (ze had al meer dan 75 reizen HAL gemaakt) was de Kinderdyk dan ook vercharterd onder haar eigen naam aan de Johnson-Lines in Zweden voor lijndiensten vanaf Zweden op Zuid-Amerika.

 
 
 
En dan breekt uiteindelijk de dag aan voor een definitief afscheid van de Kinderdyk onder HAL kleuren, ze wordt verkocht aan de rederij Splosna Plovidba Piran, Koper-Joegoslavie  en op 10 april 1970 te Rotterdam overgedragen en de nieuwe naam werd  "BOROVNICA"
Twee Wtk's (een 2e en en 4e) voeren nog mee tot Le Havre om de mannen uit Joegoslavie nog verder wegwijs te maken in de machinekamer. Een voordeel, ze waren met veel en hielden van werken dus hadden ze het juiste schip uitgekozen.


als "BOROVNICA" 1e reis foto bij Hoek van Holland ,foto via Stegro

 
Hieronder nog een foto uit 1977, ze ligt leeg ten anker op de rede van Koper, je kan het al zien, het verval neemt al meer toe. 

BOROVNICA   Foto: Reinier van de Wetering 27-02-1977 
Ze heeft voor deze rederij dienst gedaan op de routes Middellandse zee naar West-Afrika en in 1982 was het echt einde verhaal. Verkocht voor de sloop en afgeleverd op 30 december 1982
bij de sloopwerf Brodopas in Split ,Joegoslavie te samen met haar zusje "Branik" de ex Kerkedyk.  Einde verhaal KINDERDYK , heeft de Werkspoor-Lught het toch nog 26 jaar volgehouden.
 
Links de Branik en rechts de BOROVNICA aan de sloopwerf  Foto: Stegro.

1 opmerking:

  1. De Kinderdijk heeft ook nog als charter één reis voor Lloyd Brasileiro gevaren. Hiervoor werd zelfs de pijp overgeschilderd. Die reis was van 26-09-1968 tot 17-4-1969. Ik was die reis messbediende. De reis begon in Europa vervolgens de oostkust van Zuid-Amerika via Mexico naar de Oostkust van Noord-Amerika en weer terug naar Zuid-Amerika om in Europa te eindigen.

    BeantwoordenVerwijderen