maandag 18 oktober 2010

ms "Katsedyk" Holland Amerika Lijn

ms Katsedyk


Tekening van C.van Boeckel

Update gedaan 10-11-2012

Roepnaam PFLK  Imo nr 5183871 Bouwjaar 1961
N.V. Werf  'Gusto', Schiedam-Nederland
Bouwnr 210 Kiellegging  9 november 1960
Tewaterlating 10 juli 1961 en 7 december 1961 opgeleverd.
Brt 5.376,  Nrt 2.767,  Dwt 7.264,   
LxBxH: 141,35 x 18,88 x 11,28  Diepgang 7.65
Vrachtschip, open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen  Zwarespier 40 ton hef
Bemanning 55, passagier officieel geen (wel een eigenaarshut voor 2 pers)
Voortstuwing: Stork Hotlo diesel, 6 cyl., 2 tew 7.800 rpk  Snelheid 16 mijl
Bouwer: Kon.Maatschappij Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo Nederland. 

Katsedyk vers van de werf     Foto: Leon van Duivendijk

De laatste van de serie K- schepen, al een buitenbeentje tov. de eerdere 5 schepen. Het eerste G-Schip (Gaasterdyk) was al opgeleverd en veel G-boot snufjes waren in de Katsedyk al verwerkt. De naar voren gebouwde brug, Mac Gregor luiken op de tussendekken, Als voortstuwing een Stork-Hotlo ipv de werkspoor-Lught.
Ook zij zat op de Golf-USA / Mexicodienst maar werd eind 1966 toch wel overcompleet daar de andere G-boten ook uitgeleverd waren en deze de diensten aldaar overnamen.
Ze werd vercharterd in 1967 aan de HWAL en voer in de lijndienst poule Europa-West Afrika vv. met het HWAL embleem in de schoorsteen.

De ter waterlating bij de Gustowerf in Schiedam 1961   (Werf foto)

De afbouw aan de kade bij Gusto Schiedam   (Foto Nat.Archief)

De 6 cilinder Stork Hotlo in aanbouw in Hengelo voor de Katsedyk ( foto Stork Hengelo)


Katsedyk in New York, 1962, ze had toen nog een gele bies om de romp   ( foto internet)

Katsedyk met HWAL schoorsteen vertrek Amsterdam 1968    (foto internet)


Katsedyk met VNS schoorsteen (1969)  De HWAL was opgenomen in het VNS concern ( foto onbekend)

Na haar HWAL periode charter (eind 1970)  kwam ze terug bij de HAL en ging nog een of twee keer de USA golf-/Mexicodienst in en was toen eigenlijk overcompleet en kwam in de etalage voor verkoop. Het groen/wit/groen om de pijp heeft ze nooit meer gehad. De HAL had toen een "golfjes" embleem rond de schoorsteen ( een wat rode schoorsteenkleur)

Weer terug onder HAL beheer (1970) met golfjes in de schoorsteen  ( foto maker onbekend)

Mijn eerste schip na de zeevaartschool te Vlissingen, bij het dienstverband bij de HAL had ik om een K-schip gevraagd en die kreeg ik. Ik had niet gevraagd om promotie maar ik had nog geen stap aan boord gezet of ik was al als dienstdoend assistent wtk aangesteld ipv "leerling" en dat scheelde toch wel F 100,- in de maand... mooi meegenomen. Ook daar had ik niet om gevraagd dus ik kon mijn geluk niet op. Netjes door mijn vader en moeder weggebracht met de auto naar Amsterdam in augustus 1968 naar de Coenhaven, pa met de stadskaart op grijpafstand want een Tom Tom bestond toen nog niet. 


en daar lag ze te wachten aan de kade, zwarte schoorsteen met een postzegeltje erin geplakt, het logo van de HWAL, want daar voer ze voor in charter. Ik was er helemaal klaar voor.

 
Katsedyk 1968 Amsterdam in de Coenhaven (eigen foto)

 HWAL logo en vlag

Het verdere verhaal van anderhalf jaar op de Katsedyk varen komt in een apart hoofdstuk want dan kan ik nog wel een paar A4-tjes volmaken inclusief met wat aardige foto's
Zoals eerder gemeld was ze overcompleet geworden na het HWAL charter in 1970 en daarna nog wat reizen onder de HAL vlag en ze stond in de verkoop. Ook omdat ze niet meer in het plaatje paste van de toekomstige INCOTRANS,container vervoer, afgescheiden van de HAL. In 1973 nog even tijdelijk onder gebracht bij Trans-Oceaan BV in Rotterdam (dochter HAL)

Als Tjonger in Londen (foto internet)

Maart 1973 verkocht aan de Fryske Lloyd NV in Willemstad Ned.Antillen en omgedoopt naar TJONGER. In december 1974 kwam er weer de thuishaven Rotterdam op haar kontje te staan ze was overgegaan naar rederij Tjonger NV te Rotterdam
In 1978 ging ze onder dezelfde naam over naar rederij Victoria CV in Willemstad. Ze heeft ook in diverse time charter gevaren oa. voor de Sudan-Line.



Als Jonger van de Fryske Lloyd (foto Stegro)

Als Tjonger in charter voor de Sudan-Line met de rompkleur grijs (Stegro)

Ze zag er tot die tijd nog altijd behoorlijk onderhouden uit maar dat zou anders worden na de verkoop in mei 1979. ze werd omgedoopt naar MARIKA J. LEMOS van de Marika.J.Lemos Shipping Co Ltd in Piraeus Griekenland.
Bij deze eigenaar verbleef ze tot november 1981.

Als Marike J. Lemos  Vlag Griekenland (foto Stegro)
Wederom verkocht maar het bleef wel een Griekse aangelegenheid. ALEXANDER'S MIND werd haar nieuwe naam en de eigenaar Mind Shipping Co ook in Piraeus. Maar op de eerste reis voor de nieuwe eigenaar, eind november 1981, ging het fout. Een flinke brand in de machinekamer en aan de grond gezet bij Ambelaki. Later vlotgebracht en reparatie niet meer lonend.
Opgelegd gelegen tot juni 1982 bij Piraeus en uiteindelijk verkocht voor de sloop bij T.M. Bacopoulos Piraeus (Eleusis)

Alexander's Mind opgelegd na de brand  (foto internet)


Alexander's Mind (links) opgelegd na de brand  (foto internet)

Dat was haar einde ze was de laatst gebouwde K-boot en sloot ook als laatste de rij af bij de sloper. 1961-1982, slechts 21 jaar geworden.

Gelukkig heeft mij echtgenote de Katsedyk in borduurwerk (in sepia) vastgelegd en dit fleurt nu de muur op in de kamer.

Je eigen K-schip HAL aan de muur..... mooi toch..!
Katsedyk geborduurd van een foto door mijn echtgenote in 2008  (eigen foto)

De link naar de reisverhalen op de Katsedyk staat hier

-------------------------






1 opmerking:

  1. Beste heer Beronie,
    Wat een mooie foto's van de Katsedyk. Ik heb een vraag hierover, kunt u mij ook uw contactgegevens met mij delen? Alvast hartelijk dank! Vriendelijke groet, Martine Vuijk

    BeantwoordenVerwijderen