Tekening van C.van Boeckel
Update gedaan 10-11-2012
Roepnaam PFLK Imo nr 5183871 Bouwjaar 1961
N.V. Werf 'Gusto', Schiedam-Nederland
Bouwnr 210 Kiellegging 9 november 1960
Tewaterlating 10 juli 1961 en 7 december 1961 opgeleverd.
Brt 5.376, Nrt 2.767, Dwt 7.264,
LxBxH: 141,35 x 18,88 x 11,28 Diepgang 7.65
Vrachtschip, open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen Zwarespier 40 ton hef
Bemanning 55, passagier officieel geen (wel een eigenaarshut voor 2 pers)
Voortstuwing: Stork Hotlo diesel, 6 cyl., 2 tew 7.800 rpk Snelheid 16 mijl
Bouwer: Kon.Maatschappij Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo Nederland.
Katsedyk vers van de werf Foto: Leon van Duivendijk
De laatste van de serie K- schepen, al een buitenbeentje tov. de eerdere 5 schepen. Het eerste G-Schip (Gaasterdyk) was al opgeleverd en veel G-boot snufjes waren in de Katsedyk al verwerkt. De naar voren gebouwde brug, Mac Gregor luiken op de tussendekken, Als voortstuwing een Stork-Hotlo ipv de werkspoor-Lught.
Ook zij zat op de Golf-USA / Mexicodienst maar werd eind 1966 toch wel overcompleet daar de andere G-boten ook uitgeleverd waren en deze de diensten aldaar overnamen.
Ze werd vercharterd in 1967 aan de HWAL en voer in de lijndienst poule Europa-West Afrika vv. met het HWAL embleem in de schoorsteen.
De ter waterlating bij de Gustowerf in Schiedam 1961 (Werf foto)
De afbouw aan de kade bij Gusto Schiedam (Foto Nat.Archief)
De 6 cilinder Stork Hotlo in aanbouw in Hengelo voor de Katsedyk ( foto Stork Hengelo)
Katsedyk in New York, 1962, ze had toen nog een gele bies om de romp ( foto internet)
Katsedyk met HWAL schoorsteen vertrek Amsterdam 1968 (foto internet)
Katsedyk met VNS schoorsteen (1969) De HWAL was opgenomen in het VNS concern ( foto onbekend)
Na haar HWAL periode charter (eind 1970) kwam ze terug bij de HAL en ging nog een of twee keer de USA golf-/Mexicodienst in en was toen eigenlijk overcompleet en kwam in de etalage voor verkoop. Het groen/wit/groen om de pijp heeft ze nooit meer gehad. De HAL had toen een "golfjes" embleem rond de schoorsteen ( een wat rode schoorsteenkleur)
Weer terug onder HAL beheer (1970) met golfjes in de schoorsteen ( foto maker onbekend)
Mijn eerste schip na de zeevaartschool te Vlissingen, bij het dienstverband bij de HAL had ik om een K-schip gevraagd en die kreeg ik. Ik had niet gevraagd om promotie maar ik had nog geen stap aan boord gezet of ik was al als dienstdoend assistent wtk aangesteld ipv "leerling" en dat scheelde toch wel F 100,- in de maand... mooi meegenomen. Ook daar had ik niet om gevraagd dus ik kon mijn geluk niet op. Netjes door mijn vader en moeder weggebracht met de auto naar Amsterdam in augustus 1968 naar de Coenhaven, pa met de stadskaart op grijpafstand want een Tom Tom bestond toen nog niet.
en daar lag ze te wachten aan de kade, zwarte schoorsteen met een postzegeltje erin geplakt, het logo van de HWAL, want daar voer ze voor in charter. Ik was er helemaal klaar voor.

Katsedyk 1968 Amsterdam in de Coenhaven (eigen foto)
HWAL logo en vlag
Het verdere verhaal van anderhalf jaar op de Katsedyk varen komt in een apart hoofdstuk want dan kan ik nog wel een paar A4-tjes volmaken inclusief met wat aardige foto's
Zoals eerder gemeld was ze overcompleet geworden na het HWAL charter in 1970 en daarna nog wat reizen onder de HAL vlag en ze stond in de verkoop. Ook omdat ze niet meer in het plaatje paste van de toekomstige INCOTRANS,container vervoer, afgescheiden van de HAL. In 1973 nog even tijdelijk onder gebracht bij Trans-Oceaan BV in Rotterdam (dochter HAL)
Als Tjonger in Londen (foto internet)
Maart 1973 verkocht aan de Fryske Lloyd NV in Willemstad Ned.Antillen en omgedoopt naar TJONGER. In december 1974 kwam er weer de thuishaven Rotterdam op haar kontje te staan ze was overgegaan naar rederij Tjonger NV te Rotterdam In 1978 ging ze onder dezelfde naam over naar rederij Victoria CV in Willemstad. Ze heeft ook in diverse time charter gevaren oa. voor de Sudan-Line.
Als Jonger van de Fryske Lloyd (foto Stegro)
Als Tjonger in charter voor de Sudan-Line met de rompkleur grijs (Stegro)
Ze zag er tot die tijd nog altijd behoorlijk onderhouden uit maar dat zou anders worden na de verkoop in mei 1979. ze werd omgedoopt naar MARIKA J. LEMOS van de Marika.J.Lemos Shipping Co Ltd in Piraeus Griekenland.
Bij deze eigenaar verbleef ze tot november 1981.

Als Marike J. Lemos Vlag Griekenland (foto Stegro)
|
Beste heer Beronie,
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie foto's van de Katsedyk. Ik heb een vraag hierover, kunt u mij ook uw contactgegevens met mij delen? Alvast hartelijk dank! Vriendelijke groet, Martine Vuijk
wel laat met excuus hiervoor niet eerder gelezen Contact gegevens brijn48@gmail.com
VerwijderenChris pos. Heb gevaren op de Katsdijk 1962 Hele fijne bemanning o.a. Frans vd Berg, Theo Matroos en Hans Matr o.g en er was de boots fijne vent. De kapitein heete van Dijk.
BeantwoordenVerwijderenFijne tijd op gehad. Was een fijn schip.