vrijdag 22 oktober 2010

ms "Kamperdyk" Holland Amerika Lijn

Klik op de foto's voor een vergroting  Update 04-02-2014 3 foto's toegevoegd
De Kamperdyk, de 4e uit de K-serie ook gebouwd in Duitsland. Bouwnummer 499. Bouwjaar 1959. Gebouwd bij Lubecker Flenderwerke A.G., Lubeck-Duitsland.
Kiellegging 15 mei 1958. Tewaterlating 16 december 1958. Opgeleverd 26 maart 1959 als KAMPERDYK, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
1959 - BRT. 5.290 - NRT. 2.753 - DWT. 7.200 - DG. 7,66
LxBxH: 140,14 x 18,86 x 11,28
Ook hier een Werkspoor-Lught 9 cilinder als voortstuwing.
Type schip: Vrachtschip met passagiers accommodatie, open shelterdeck type, 2 dekken, 17 laadbomen, 54 bemanningsleden maar dit is in latere jaren tot de helft verminderd.

ms Kamperdyk
Ook de USA Golf- en Mexico diensten en zelfs eenmaal USA Westkustdienst



In haar levensloop zijn eigenlijk nooit schokkende gebeurtenissen gepasseerd. Wel dezelfde technische problemen als haar zusjes.

Wtk's staande in een cilinder na uitnemen van de kop 

In 1968 gehermotoriseerd bij de N.V. Koninklijke Maatschappij ' De Schelde', Vlissingen-Nederland. De Werkspoor-Lught werd vervangen door een 6 cilinder Sulzer type RD
1968 - BRT. 5.019 - NRT. 2.582 - DWT. 7.407  .


Kamperdyk in New-York

Dit is een 9 cilinder, voor de Kamperdyk 3 cilinder minder  RD 44 Slag 760/Boring 440 mm 7.650 PK


Volta Piece Volta Lines Accra met zwarte romp (Foto Stegro)
Op 15.02.1972 overgedragen aan Cruiseship One Co. (nieuw opgerichte dochtermij HAL) te Monrovia en onder Liberiaanse vlag gebracht onder naam "VOLTA PEACE" en in charter voor de Volta Lines in Accra te Ghana. Ook haar zusje de Korendijk ging dezelfde weg.
De kapitein, 3 stuurlui, 1 marconist en 4 wtks was HAL personeel en uitgeleend aan de Volta-Lines. De rest van de bemanning was Ghanees, zeker 40 man, soms meer.
Ze maakte voor De Volta Lines reizen van Europa naar West-Afrika vv. het zelfde als vroeger de HWAL diensten ( Holland West Afrika Line )
Ze had eerst de romp zwart maar die werd na een dokbeurt in Tema in 1973 (te Ghana) veranderd in grijs.

Volta Piece Volta Lines Accra met grijze romp (Foto Stegro)

In 1973 weer een administratieve verandering nu ondergebracht bij Sea Contracting Co in Monrovia te Liberia. (en nog steeds in charter voor Volta Line, Accra).
Dit kwam doordat de HAL zijn vrachtbedrijf in Nederland aan het afstoten was. De 9 koppige HAL bemanning bleef gewoon via een apart contract aan boord. Ze heeft ook te maken gehad in 1973 met muiterij aan boord van de Ghanese bemanning ivm salaris eisen in Tema.
Ook maakte ze een reis van W-Afrika naar de Canadese meren (Montreal) 
Het ging financieel niet goed met de Volta Lines en deze ging in 1974 failliet.
De nieuwe eigenaar werd op 04.12.1974 de National Investment Bank (Liberty Carriers Ltd.), Accra-Ghana. Ze bleef geregisteerd in Monrovia onder Liberiaansevlag en onder dezelfde naam VOLTA PEACE varen maar zonder de 9 geleende HAL officieren.

Dan volgen de onderstaande mutaties:

1977          "ADOM",    Liberty Carriers Ltd., Takoradi-Ghana.
1979          "ADOM",    Wacon Line (Liberty Carriers Ltd.), Takoradi-Ghana.



De ex. Kamperdyk als ADOM  Foto Stegro


1980          "REMCO", Remco Shipping Lines Ltd., Takoradi-Ghana.

ex Kamperdyk als Remco         Foto Stegro


Nog een foto als Remco



1986 Verkocht voor de sloop naar Spanje en daar op 27 april 1986 aangekomen bij de sloopwerf in Santander. Dag..... Kamperdyk...!

Een van de laatste foto's als Remco   foto: Stegro






Geen opmerkingen:

Een reactie posten