maandag 25 oktober 2010

ms "Kloosterdyk" Holland Amerika Lijn

Klik op de foto's voor een vergroting
De Kloosterdyk (1957)  Het tweede schip van dit type gebouwd bij scheepswerf J.Smit Czn te Alblasserdam. Ook met accomodatie voor 12 passagiers en als voortstuwing zoals in sommige kringen reeds gemeld de "bejubelde" Werkspoor-Lugt.
Kiellegging 7 april 1956, tewaterlating 31 oktober 1956 en 5 maart 1957 opgeleverd.

              Bouw 'Kloosterdyk"


Te waterlating "Kloosterdyk"


ms "Kloosterdyk"

De scheepswerf werd ook nog opgebouwd tijdens de bouw van de Kloosterdyk en was ook gereed tegelijk met dit schip.
Uit een verslag van een ex. Wtk lees ik het volgende: Vooral de verplichte zware olie keuze, ook tijdens manoeuvreren teisterden de kleppen van de motor zodanig dat we circa iedere 4 dagen koppen moesten snellen, dit hield in dat de hoofdmotor werd gestopt op zee waarna in ijltempo de cinderkoppen met lekke kleppen werden verwijderd en vervangen werden door reserve koppen met gerepareerde kleppen. Door het vele onderhoud aan deze kleppen werd het andere onderhoud door gebrek aan tijd enigzins verwaarloosd. 

Uit het vervolg van dit verslag komt het volgende nog naar voren: Een tweede probleem was dat dit motorschip trilde en dat de koel-en vriesinstallatie leidingen van deze installatie waren gemaakt van koper. Het is bekend dat koper "broos" gaat worden van beweging, dus trillen.
Op de Kloosterdyk bestond de machinekamer wacht  dan ook veel uit het lekzoeken van freon lekkages en deze dan met spoed te dichten om op deze manier de diepgevroren kippen of andere koel- en vrieslading goed aan de overkant te krijgen.






De Kloosterdyk deed de zelfde dienst als de Kinderdyk. Veel passagiers (max 12) zijn in de accomodatie niet vervoerd. Gelukkig zijn er wel foto's van.
Passagiers in het zonnetje Kloosterdyk

 Kloostedyk ondergaande zon

 
Of de Kloosterdyk ook nog uitgeleend is voor charters in haar HAL tijd is mij niet bekend.
Wie info heeft, ik hoor het graag om de K-schepen story te completeren

Op 26-03-1970 ook verkocht aan rederij  Splosna Plovidba Piran, Koper-Joegoslavie en als
"BREZICE" vertrokken uit Rotterdam. En dan raakt ze aardig uit beeld, weinig foto's meer in de archieven. Ik ben haar onder de naam BREZICE nog tegen gekomen in Lagos-Apapa in Nigeria ik dacht ergens in 1973 en daar is nog een wel een verhaal over, Ik voer toen op de Volta Wisdom ( ex.Korendyk)


De foto doet mij denken aan de ontmoeting die we hadden in Lagos/Apapa Nigeria in januari 1973. De ex.Kloosterdyk voer als Brezice vanaf 1970 (Joegoslavie) en wij als ex. Korendyk als Volta Wisdom vanaf 1972 (Ghana). We lagen beiden achter elkaar aan die lange kaai in Apapa. Er lag alleen nog een ander schip tussen ons in. Wij hadden geen passagiers accommodatie maar wel een Sulzer hoofdmotor en de Brezice had accommodatie voor 12 passagiers en nog steeds die fijne!! Werkspoor Lugt. Komt er opeens op een ochtend rond de koffie een Duitse dame van middelbare leeftijd, helemaal over haar toeren, bij ons aan boord stappen. Sie sollte unbedingt der Herrn Kapitän sprechen. Onze Ghaneesjes helemaal van slag want die spraken geen Duits. Toen de dame bemerkte dat er ook Nederlanders aan boord waren begon ze wat rustiger te worden. Ze is inderdaad bij de kapitein geweest en had daar een lang gesprek, ach onze kapitein was een vaderlijk figuur hoor. Daarna is ze weer wat rustiger vertrokken.
Wat bleek nu, ze was met een paar andere oudere mensen als passagier op de Brezice en volgens haar ging dat daar niet goed meer, er was al lange tijd veel ruzie aan boord en van enige bediening was al helemaal geen sprake meer, sterker nog de kapitein van Brezice had veel proviand onderhands verkocht en nu was er bijna niets meer te eten aan boord hier in Apapa. Ze wilde daar onmiddellijk af en met ons mee varen naar Europa. Geld speelde geen rol. In hoeverre dat verhaal waar was weet ik natuurlijk niet maar onze kapitein had haar geadviseerd om via de Duitse ambassade dit probleem op te lossen. Ze kon samen met haar lotgenoten niet met ons mee in ieder geval. Dat voorval had toch een diepe indruk op ons achtergelaten. Het was daar in ieder geval niet pluis aan boord van de Brezice.

De Joegoslaven verkochten haar tenslotte door aan de Mazoa Line Co. SA, te San Lorenzo in Honduras en volgens de boeken was dat in Mei 1982.

Daarna ging het snel bergafwaarts. In januari 1983 gestrand, vlot gebracht, en eigenlijk niet meer rendabel voor de vaart, opgelegd, en toch weer verkocht en gedurende de oplegtijd herdoopt, ergens in 1983 en de nieuwe naam werd "UTILA PRINCESS", rederij Utila Princess Inc.,San Lorenzo-Honduras.
Eind 1985 verkocht voor de sloop aan Goldwils, Brownsville-USA. Ze arriveerde daar op 25 januari 1986. Het einde van een Kloosterdyk tijdperk en hadden ze mooi in de USA een museumstukje erbij..... de Werkspoor-Lught. Ik denk niet dat ze dit bewaard hebben






2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, I accidentally deleted my response.

    Thank you for this article. I have nothing to add, just to note that the ship brings forth fond memories for me, since I took it in August 1967 from Rotterdam to my home town New Orleans (via Miami). I had been studying in Austria the previous year, having travelled eastbound from New York to Le Havre aboard the SS United States. It was a nice quiet passage, and we passed close enough to Bermuda to see the island through binoculars.

    I am sorry to learn of its sad demise.

    Fritz Keppler, Arlington VA
    fritzkep@verizon.net

    BeantwoordenVerwijderen